Pakkende titel hè? Groei: misschien wel de ziekte van de huidige tijd. Onze leraren en ouders vertellen ons al op jonge leeftijd dat we moeten groeien, meer leren. Je boekhouder of financieel adviseur stuurt aan op meer omzet. Je krijgt zelfs prijzen als je het hardst gegroeid bent qua omzet en werknemers. Hoe meer likes hoe succesvoller. Meer volgers is meer bereik. Meer bereik is meer succes! Als je niet groeit ben je af, je staat stil. En stilstaan is achteruitgaan.
Maar is dat wel zo? Ok. ‘Fuck groei’ is wel een hele boute uitspraak, geef ik toe. Groei is onlosmakelijk verbonden met het leven. We kunnen niet zonder. En natuurlijk merk ook ik dat deze prikkel voor mij geldt. Alleen denk ik dat het in veel gevallen ook een verkeerde prikkel is en dat dit zelfs een grote valkuil kan worden.
Als je een bedrijf start is het hartstikke logisch dat groei één van je drijfveren is: zonder klanten geen inkomsten. Makkelijk zat. Maar op een gegeven moment ben je daar: een punt waarin je jezelf prima kan bedruipen en misschien zelfs wel een aantal mensen in dienst hebt. Het werk loopt mooi door, opdrachten blijven binnenkomen. En dat is het punt waarin ‘doorgroeien’ de kop weer opsteekt. ‘Ik wil meer producten verkopen, meer omzet draaien, meer mensen aannemen, meer werk verzetten.’
Dit is iets wat ik met alle macht probeer tegen te houden. En dat voelt als een groot privilege gek genoeg. Natuurlijk wil ik ook meer omzet maken, meer leuke mensen om mij heen verzamelen en grotere producties en campagnes draaien. Maar wat ik vooral wil is dat dit niet één van mijn belangrijkste prikkels wordt. Want met groei gaan meer kosten gemoeid, dus meer omzet maken en daarmee hoogstwaarschijnlijk meer stress. Groei is hierin slechts een cijfer.
Daarbij wordt groei nog wel eens verward met succes. En daarmee is er de kans dat je bepaalde belangrijkere zaken uit het oog verliest. Hoe ik dat type groei tegenhoud?
‘Buenapartners’ in plaats van vaste krachten
Wij werken met een grote groep vaste partners op het gebied van fotografie, videografie, tekst, webbouw en (online) marketing. Op deze manier hoeven we niet alles zelf in huis te halen maar kunnen we per opdracht de perfecte professional aan laten schuiven. Naast dat dit heel praktisch werkt is het ook ontzettend leuk om telkens met een andere samenstelling te werken.
Geen urenregistratie
We kunnen in veel gevallen dingen veel efficiënter doen, althans dat denk ik. We zullen soms veel meer tijd in een opdracht stoppen dan begroot of geoffreerd. Dit soort zaken komen bovendrijven als je netjes al je uren bijhoudt. Natuurlijk weten we wel ongeveer hoeveel tijd we in een concept of ontwerp stoppen. Maar door de uren met een stopwatch bij te houden gaat het meer als een wedstrijd voelen: ‘hoeveel tijd, en daarmee geld, kan ik besparen als ik nu stop?’. Dit is voor mij een absolute creatieve mood killer. Daarnaast is in ons vakgebied goed resultaat niet altijd uit te drukken in tijd.
Positioneren
In de zeven jaar dat Buenaparte bestaat zijn we meerdere keren van koers veranderd. Van freelance Art Director, naar “allround creatief”. Om vervolgens de stap te maken naar een klein team: van design studio naar, nu, creatief conceptbureau. We zijn met deze stappen ons steeds verder gaan positioneren en daarmee duidelijker waarvoor je bij ons aan kan kloppen en waarvoor ook juist niet. We zijn dan wel een allemansvriend, wij zijn niet met iedereen een match. En dat is helemaal prima. Wij weten precies waar wij ons heel erg thuis voelen en van wie en wat we blij worden. Dat geeft richting en zorgt ervoor dat we niet de hele markt hoeven, kunnen (en willen) bedienen.
Kernwaarden centraal
Hoe we die koers constructief blijven uitzetten? Dat doen we al een aantal jaren door middel van onze 3 waarden: samen, energie en impact. Dit is in al onze keuzes de wichelroede: de opdrachtgevers die bij ons passen, de opdrachten die we doen, keuze van de teamleden, onze buenapartners. In alle gevallen houden deze 3 woorden er als checklist bij. All boxes checked? Let’s do this! Doordat we hierop varen gaan wij elke dag met kneiter veel plezier naar kantoor, werken wij met het grootste enthousiasme aan de opdrachten en werken wij met een bak energie samen met onze partners en opdrachtgevers.
Door klein te blijven kunnen wij onze kwaliteit blijven garanderen, blijft onze energie onvermoeibaar (minder stress!) en kunnen we door de korte lijntjes met onze opdrachtgevers de échte resultaten (aan)voelen. De groei van Buenaparte zit ‘em dan ook vooral in de persoonlijke groei van ons allemaal, het groeien in een project of het steeds beter begrijpen van een opdrachtgever. En door daarin samen verder te groeien groeit mijn trots nog elke dag een beetje meer : )