Gelukmakers of voorwaarden

In de afgelopen 9 jaar dat ik werkzaam ben in de creatieve- en communicatiesector heb ik met én voor tal van opdrachtgevers gewerkt. Van grote multinationals zoals Heineken en Coca-Cola tot kleine sociale initiatieven zoals Bedrijf de Wijsheid en De Groene Stoel, van bedrijven met een grote communicatieafdeling tot bedrijven die pas voor het eerst “iets willen doen” met marketing. En juist die diversiteit zorgt grotendeels voor het plezier, maar kan ook voor veel frustratie zorgen. Wat maakt nou dat ik liever voor de ene opdrachtgever werk dan voor de ander? Wat zijn de echte gelukmakers?

Energie
Energie geeft energie. Een van de belangrijkste gelukmakers is gebleken. Als je met hart en ziel aan een campagne, identiteit of strategie hebt gewerkt, is het natuurlijk fijn dat dit met veel enthousiasme wordt ontvangen. Ik zit soms zingend en swingend van blijdschap in de auto na een presentatie. 

Goed doen
Wat een goed gevoel geeft, is wanneer je iets goeds kan doen voor iemand. Het is dan ook ontzettend mooi om voor een organisatie die “goed doen” in het DNA heeft, een positieve campagne te lanceren met (hopelijk) net zoveel positieve impact op een grote groep mensen. Dat hoeven niet per se goededoelenorganisaties te zijn. Onze opdrachtgevers Ohpen, Verslavingszorg Noord Nederland, New Energy Coalition en Groningers-verbinder RTV Noord jagen op hun eigen manier duurzame idealen na, waar wij ons goed in kunnen vinden.

Samen
Creëren doe je samen. Wij komen met onze bagage en kennis over strategie, concepting en visuele oplossingen en de opdrachtgever brengt expertise in uit zijn of haar werkveld. Bij ons dus geen over-de-schutting-gegooi en u-vraagt-wij-draaien-oplossingen. Input van beide partijen is belangrijk voor het beste resultaat met optimale communicatiekracht. Onze kracht ligt in het bedenken van gedegen strategieën en dit uitwerken tot spannende concepten. Je hoeft ons niet te vertellen wat we moeten doen en hoe we dit moeten doen. Daar zijn we te eigenzinnig voor. Wel luisteren we goed. Want jij moet ons vertellen hoe jouw wereld in elkaar steekt – daar hebben wij weer minder weet van.

Vertrouwen
Vertrouwen is de basis in elke relatie. Zo ook bij opdrachtgever en bureau. In een goede samenwerking is er vertrouwen bij beide partijen dat de ander handelt vanuit oprechtheid. Dat we elkaar positief bekrachtigen om zo tot het beste eindresultaat te komen. Het vertrouwen hebben dat beide partijen handelen vanuit oprechtheid, dat we het beste proberen te leveren passend bij hun vraag (en budget) en dat we altijd het juiste advies geven, of dit nu gunstig of niet gunstig voor ons uitvalt. Wanneer dit er niet is zal een goede samenwerking ook niet kunnen bestaan. 

Lef
Waar wij blij van worden, is ideeën vorm geven. En het liefst verbazen we onze opdrachtgevers met het concept en bijpassende ontwerp. Hierin willen we altijd een stap extra zetten, een oplossing vinden die verrast. Want veilig en vertrouwd is echt niet voldoende om op te vallen tussen al het marketing-geweld. Om echt op te vallen moet je soms even een grens over, en daar is lef voor nodig. Niet alleen van ons, ook van de opdrachtgever om het anders aan te pakken dan de vorige keer of keren. (Verrassing: ook hier komt het wederzijdse vertrouwen weer om de hoek kijken).  

Inmiddels zijn bovenstaande gelukmakers uitgegroeid tot voorwaarden voor onze nieuwe en huidige opdrachtgevers. Misschien klinkt het haast als een checklist, maar als een van bovenstaande punten niet aanwezig is, dan merken ik én de Buena-partners al snel dat het niet goed voelt. Is dat zo, dan moeten we misschien wel constateren dat er geen goede match is. Dat we beiden onze eigen wegen weer moeten inslaan. Arrogant? Ik denk ‘t niet. Vaak is het juist een lastige beslissing, maar voor beide partijen misschien wel de juiste en de meest eerlijke. Energie is alles! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.