Bijna 4 jaar geleden schreef ik een blog met de titel ‘Fuck Groei’. Misschien een beetje provocerend, maar dat was ook precies de bedoeling. Ik wilde duidelijk maken dat groei voor ons geen heilige graal is, geen doel op zich. Groei puur om de cijfers omhoog te zien gaan? Daar zijn we hier niet mee bezig. Maar eerlijk is eerlijk: ik zie nu ook steeds meer de voordelen van die groei. Groei om de juiste redenen kan namelijk heel veel moois opleveren.
Daarom wilde ik terugkomen op die stevige uitspraak van toen. Niet omdat ik er helemaal anders over denk, maar omdat ik steeds beter zie welke deuren groei wél opent. Groei is nog steeds niet het doel, maar wel een kans—en die kans biedt ruimte voor impact, stabiliteit en creativiteit.
Groeien voor impact
Laten we eerlijk zijn: met een groter team en een bredere klantenportefeuille kunnen we meer impact maken, althans op een grotere schaal. Doordat we nu meer middelen en slagkracht hebben, lukt het ons om projecten aan te nemen die voorheen misschien buiten bereik lagen. We werken nu samen met opdrachtgevers waar we vroeger alleen van konden dromen. Die grotere reikwijdte zorgt ervoor dat we écht impact kunnen maken, niet alleen op het niveau van het individu, maar ook op grotere schaal. En dat voelt ontzettend goed.
Impact gaat voor ons verder dan het creëren van mooie content of creatieve campagnes. Het betekent dat we merken en organisaties helpen om echt in verbinding te staan met hun doelgroep, dat we boodschappen creëren die blijven hangen en daadwerkelijk een verschil maken. Nu we zijn gegroeid, hebben we de kans om die impact op een veel grotere schaal te realiseren.
Stabiliteit in de basis
Het gevoel van stabiliteit binnen ons team is een belangrijke reden voor onze (bescheiden) groei afgelopen tijd. In de beginjaren bestond Buenaparte voornamelijk uit alles-kunners, generalisten. Dat veranderde gestaag naar een team met echte specialisten. Maar, als er één persoon uitviel, zaten we al snel in de problemen en werden we behoorlijk kwetsbaar. Inmiddels hebben we een team opgebouwd waarin mensen elkaar kunnen opvangen en ondersteunen. We hebben nu specialisten op verschillende gebieden, waardoor we niet langer bang hoeven te zijn voor uitval of onverwachte afwezigheid.
Die stabiliteit doet niet alleen mij goed, maar ook ons hele team en onze opdrachtgevers. Zij weten dat er altijd een betrouwbaar team klaarstaat, wat er ook gebeurt. Het geeft iedereen rust en ruimte om het beste uit zichzelf te halen zonder de druk dat alles op een klein groepje schouders rust. En ik? Ik kan met een gerust hart af en toe even loslaten, wat eerder soms toch lastig was.
Een bak talent onder één dak
Wat ook geweldig is aan onze groei, is de enorme uitbreiding van talent en disciplines binnen ons team. Waar we vroeger misschien moesten improviseren en zelf onze ‘one man band’-skills moesten oprekken, hebben we nu experts in huis op verschillende gebieden. Van strateeg tot ontwerper, en van motion graphic designer tot webdesigner. En dat maakt alles een stuk leuker én beter.
Doordat we intern kunnen schakelen, kunnen we sneller inspelen op ideeën en veel creatiever zijn in onze oplossingen, samen weten we meer dan één. Het brengt een soort dynamiek en energie die heel inspirerend werkt, voor iedereen. Waar ik vroeger misschien moest puzzelen om een campagne tot in de puntjes uit te werken, hebben we nu de middelen om alles onder één dak uit te voeren—en dat is écht goud waard.
Werkgeverschap als drive
Als ik heel eerlijk ben, is er nog iets waar ik gaandeweg achter ben gekomen: ik vind het werkgeverschap echt ontzettend leuk en dankbaar. Natuurlijk, ik had altijd al de drive om een goed en leuk team te bouwen, maar nu we groter zijn, merk ik hoeveel plezier ik eruit haal om daadwerkelijk een goede werkgever te kunnen zijn. De uitspraak ‘Ik gun je veel personeel’ neem ik daarin heel letterlijk 🙂
Ik zie hoe talenten zich ontwikkelen, hoe iedereen elkaar weet te vinden om het werk leuker en beter te maken en hoe een gezonde werk-privebalans van grote waarde is en van invloed kan zijn op ieders leven. Er is namelijk zoveel meer dan werken, wat vaak ook nog eens veel belangrijker is. Dat ik daar als werkgever een positieve rol in kan spelen, maakt trots en het werk dankbaar en zinvol.
Onze kernwaarden blijven de basis
En ook al zijn we ietwat gegroeid, wat voor mij en de club écht belangrijk is gebleven zijn onze kernwaarden, nog steeds. Ik weet dat veel bedrijven, zodra ze gaan opschalen, een beetje vervreemd raken van hun oorspronkelijke waarden. Dat is precies wat ik wil voorkomen. Onze kernwaarden zijn onze leidraad, en juist doordat we gegroeid zijn, kunnen we die nu nog sterker uitdragen. Groei en authenticiteit hoeven elkaar niet in de weg te zitten; sterker nog, ze kunnen elkaar juist versterken.
Dus ja, misschien was ‘Fuck Groei’ een beetje kort door de bocht. Groei is geen doel, maar wél een kans—een kans om impact te maken, om een stabiel en sterk team te bouwen, om creatiever te zijn en om een werkgever te zijn die er voor zijn mensen is. En die kans grijp ik met beide handen aan.